Saturday, December 11, 2010

Emas dan Perak Sebagai Pelindung Kekayaan


Sejak kemelesetan ekonomi yang berlaku pada tahun 2008, berapa ramai kah yang "terduduk" akibat kejatuhan stock market. Laba keuntungan yang terbina sejak 1 dekad hilang dengan sekelip mata. Jika dikira dengan terperinci lagi dengan mempertimbangkan faktor inflasi, pulangan dari stock market sebenarnya menyusut menjadi negatif lagi.

Namun dalam tempoh yang sama, agak berlainan pulak kesnya tentang Emas di mana harga emas melonjak naik sebanyak lebih 5.5 kali ganda. 





Sebenarnya scenario ini tidak pelik kerana :-

  1. Emas sememangnya masih undervalued dan pastinya harganya semakin meningkat berdasarkan peningkatan permintaan yang sentiasa melebihi penawaran (Supply & Demand rule).
  2. Pengeluaran logam berharga yang semakin berkurangan dan dijangkakan dlm tempoh 3 tahun lagi akibat berkurangnya logam2 berharga ini, permintaan melonjak naik dan harga emas khususnya tak dapat saya bayangkan.
Oleh yang demikian, di dalam situasi geo-politik dan ekonomi dunia yang tak terjangka, saya berpendapat bahawa Emas dan Perak mampu menjadi pelindung kekayaan (Capital Preservation) yang ideal serta menawarkan "capital appreciation" yang menarik dalam membina kekayaan, kiranya serampang dua mata laa....

Apa kata anda ?

Sekian....

No comments:

Post a Comment